- Rondo
- Referenties
- Workbrands
Met klanten als PostNL, ProRail en de gemeente Amsterdam is Workbrands marktleider op het gebied van refurbished meubilair. Van bureaustoel tot loungebank – alles maken ze zo goed als nieuw. ‘Eigenlijk vinden we de productie helemaal opnieuw uit,’ vertelt Ramon van de Kerkhof, co-owner en commercieel manager bij Workbrands.
Over Workbrands
In de serie Impactmakers gaat Rondo in gesprek met leiders in de duurzame transitie over kansen, uitdagingen en hun stip op de horizon. Deze keer: Workbrands, in Eindhoven gevestigd en in 2016 opgericht door Davy Peters. Voor toonaangevende merken als Vitra, Herman Miller en nog zo’n 150 andere bekende labels biedt Workbrands kwaliteitsmeubels een langer of zelfs tweede leven.
"Het begon allemaal klein, niet op een zolderkamer deze keer, maar in Shurgard-boxen."
Het begon allemaal klein, niet op een zolderkamer deze keer, maar in Shurgard-boxen. Vanuit hier handelde Davy Peters in tweedehandsmeubelen, vooral design. Aanvankelijk gedreven door zijn passie en ondernemersgeest – hij zag gewoon vraag –, maar al snel werd hij gegrepen door de enorme duurzaamheidskansen: waarom zouden we altijd voor nieuw gaan, als er zo veel mooi materiaal beschikbaar is? En zo ontstond Punt040, in 2013. Zijn doel: dé gecertificeerde tweedhandshandelaar voor designmerken worden. Met deze pitch belde hij fabrikanten. Vaak hoorde hij twijfel en ‘nee’, maar uiteindelijk zagen niemand minder dan Vitra en Herman Miller mogelijkheden in zijn verhaal. De eerste samenwerkingen volgden, waarin de slag naar refurbishment gemaakt werd. De merken begonnen niet alleen onderdelen te leveren, maar ook kennis, bijvoorbeeld over techniek en kleuren. Vanuit deze basis startte in 2016 Workbrands.
Ruim 150 merken
‘Tweedehandsmeubels leveren die niet van nieuw te onderscheiden zijn, dat is ons doel,’ vertelt Ramon van de Kerkhof, die drie jaar geleden aan boord kwam en zich op de doorontwikkeling van de tenders en grote projecten richt. Was Punt040 nog vooral gericht op het mkb, via een webshop, met Workbrands maken ze bewust de slag naar het ‘grotere werk’. En dat lukt. Alleen al vorig jaar steeg de omzet met 85 procent. Inmiddels werkt Workbrands voor opdrachtgevers als ProRail, de Gemeente Amsterdam, de TU Delft en PostNL en refurbishen ze meer dan 150 kwaliteitsmerken. ‘Wij zijn een van de weinige meubel-refurbishers in Nederland die merk-overschrijdend werken.’
Gedreven door impact
‘Onze aanpak gaat volledig uit van circulariteit,’ vervolgt hij. ‘We verhogen de waarde door een zo lang mogelijk behoud van functionaliteit en esthetiek, maar ook door herinzetting en een langere levensduur. Dat is onze visie, en daarop doen we geen concessies.‘ Daarom werkt Workbrands het liefst samen met klanten die écht duurzame impact willen maken, handelend vanuit een partnership. ‘Partijen die nog traditioneel vanuit prijs inkopen, nee, dat werkt eigenlijk niet. Daar zijn we dan ook eerlijk over, om teleurstellingen te voorkomen.’
"Partijen die nog traditioneel vanuit prijs inkopen, nee, dat werkt eigenlijk niet"
Tot 70 procent besparing
Samen kijken ze naar de duurzaamheidsambities van de klant, samen smeden ze een plan van aanpak. ‘We trekken echt hand in hand op, dus niet volgens een klassiek, lineair proces.’ Een wetenschappelijk onderbouwd advies hoort er standaard bij. ‘Hiermee maken we inzichtelijk dat je in principe geen nieuwe grondstoffen nodig hebt. Ook de milieu-impact laten we duidelijk zien. Bij nieuw meubilair komen niet alleen materiaal en arbeid kijken, ook milieu-impact van ontzettend vervuilend transport, zoals via schepen en vliegtuigen. Ja, natuurlijk moeten onze refurbished meubelen ook vervoerd worden, maar uiteindelijk bespaar je via wegtransport met een relatief lage uitstoot al gauw vijftig tot zeventig procent.’
Mix met second life
Het traject dat volgt is dan volledig op maat, helemaal gefocust op de vraag van de klant. ‘En dat zijn niet alleen maar grote klanten, hoor,’ nuanceert Van de Kerkhof, ‘Ook kleinere, met een duidelijke duurzaamheidsambitie.’ Met hen loopt Workbrands een stappenplan door, met als uitgangspunt: een zo hoog mogelijk percentage hergebruik. ‘Eerst kijken of we de gewenste meubels zelf op voorraad hebben en zo niet, dan kopen we tweedehands in bij onze partners. En als dat ook niet toereikend is, dan stellen we een mix voor: refurbished, aangevuld met duurzame, nieuwe meubels.’
Uit voorraad
Uniek is Workbrands virtueel inzichtelijke voorraad, waar klanten – vooral in de rol van architecten, soms ook facility managers – meubels kunnen reserveren. Hierop passen ze het design aan – en niet andersom, zoals gebruikelijk. Van de Kerkhof: ‘Vervolgens passen wij de producten op hun designbeeld aan. In detail, van stoffen tot kleur. Na zes tot acht weken, vergelijkbaar met de doorlooptijd van nieuwe meubels, leveren we ze af.’
"Natuurlijk moeten onze refurbished meubelen ook vervoerd worden, maar uiteindelijk bespaar je via wegtransport met een relatief lage uitstoot al gauw vijftig tot zeventig procent.’"
Eigen werkplaats
Het refurbishen zelf gebeurt in een eigen productielocatie, in Eindhoven. Hier werken zo’n zestig medewerkers in productie, sales en logistiek aan complete refurbished projectinrichtingen. Van werkplekmeubilair tot loungebanken. ‘We kijken eerst naar de kwaliteit, de basis moet goed zijn: leent de staat van het product zich nog voor hergebruik?’ duidt hij. ‘Vanuit daar gaan we aan de slag. We nemen alle wensen van de klant mee, en zorgen natuurlijk voor vervangende onderdelen. Bij bijvoorbeeld bureaustoelen vervangen we sowieso de wieltjes en natuurlijk de armleuningopleggers, vanuit hygiënisch oogpunt.’
Tweede levens
Is hergebruik echt niet mogelijk? Niet alleen omdat de basiskwaliteit onder de maat is, maar ook soms omdat een bepaald type meubel incourant is geworden? ‘Dan zetten we in op een tweede leven. Dit kan in de vorm van een totaal nieuw meubel. Zo experimenteren we met ladekastjes die samen een grote, nieuwe kast worden. Ook inventariseren we met een van onze partners onze eigen afvalstromen, die verderop in de keten een nieuw leven krijgen. Plaatmateriaal dat terugkomt als koolstoffilters, bijvoorbeeld. Zero waste, daar streven we naar.’
Onvoorspelbaar proces
Maar, bekent hij, uitdagingen zijn er natuurlijk ook. ‘Neem het hele proces an sich. Dat is onzeker, onvoorspelbaar. Kijk maar naar onze voorraad, en dus aanbod, dat wisselt natuurlijk. De ene keer komt een meubel een in goede staat binnen, soms is het schuim van een stoel compleet verpulverd en moet het vervangen worden. Die variaties proberen we uiteraard zo goed mogelijk op te vangen.’ Dat geldt ook voor de productiemedewerkers, die de details van al die verschillende meubels en merken in de vingers moeten hebben. ‘Zij leren elke dag, eigenlijk vinden we de productie helemaal opnieuw uit.’
"Zero waste. Daar streven we naar"
Nederland als gidsland
Ambities zijn er sowieso nog genoeg, bijvoorbeeld op sociaal vlak. Zo heeft vijftien procent van de medewerkerkers een afstand tot de arbeidsmarkt, maar dat aantal mag verder groeien. Ook in het circulair proces zelf is nog van alles te ontdekken. Enthousiast vertelt Van de Kerkhof over een uiterst circulaire coating die in plaats van herstofferen gebruikt kan worden. ‘Dit geeft een stoel een compleet nieuwe look & feel, terwijl de coating gemaakt is van bijna alles wat maar verpulverd kan worden – beton, leer, et cetera.’ En het buitenland, lonkt dat nog? ‘Uiteindelijk misschien,’ lacht hij. ‘Eerst de Nederlandse markt verder veroveren. Wat dat betreft boffen we, want we wonen in een gidsland: op circulair gebied loopt Nederland voorop in Europa.’